Priser inkl. moms

Allt om hur du beställer

Att lägga en beställning i nätbutiken är enkelt. Placera de växter du vill ha i varukorgen och gå sedan till kassan. Om du är ny kund: fyll i namn, adress osv och välj ett lösenord. Tryck inte på logga in utan gå längst ner på sidan och tryck på Slutför beställning. 

Om du handlat av mig 2017 eller 2018 har du ett lösenord och dp kan du direkt tryck på logga in för att hämta dina uppgifter. Är det längre sedan än så som du handlade kan du inte logga in med gamla uppgifter utan måste göra som ovan beskrivet. 

Direkt efter att du lagt din beställning kommer du att få en orderbekräftelse till din e-post. Där står när du kan förvänta dig en faktura och leverans.

Om du inte får någon orderbekräftelse måste du höra av dig, då har något blivit fel och det finns en risk att din beställning inte gått igenom.

Betalning

När du lagt en beställning kan du räkna med att få en faktura till din e-post inom max en vecka. Om den inte dyker upp inom denna tid måste du höra av dig, för då har något blivit fel. Kolla dock först din skräppost så den inte råkat hamna där. Du har 7 dagar på dig att betala din faktura, och du kan antingen betala via Swish  eller  till Blommias bankgiro.  Alla beställningar ska förskottsbetalas innan leverans men observera att du aldrig ska betala något innan du fått din faktura.  För sen betalning utan meddelad orsak leder till försenad leverans och att växterna inte längre reserveras åt dig. 

Skulle du ångra din beställning ber jag dig att snarast höra av dig.

Jag har F-skattsedel och alla priser är inklusive moms.

Leverans

Växterna som levereras är välrotade småplantor. Vid vårbeställning ska alla vara möjliga att få i blom under första året. 

t.v. ungefärlig plantstorlek på Streptocarpus, t.h. två små Sinningia-plantor på väg 

Alla växter skickas emballerade utan jord och kruka i stadiga kartonger.

Växterna skickas bara när vädret tillåter och det inte finns någon risk för köldskador. Se preliminärt leveransschema för 2018. Tänk på att tillgången på en del sorter är mycket begränsad och därför snabbt kan sälja slut.  Jag rekommenderar att du beställer tidigt om du vill ha speciella sorter och inte accepterar reserver. 

Fr o m i år kommer alla växtleveranser inom Sverige att ske med Postnords Skicka Lätt. Försändelsen blir spårbar och hämtas hos ditt närmaste Postnord-ombud. Du får en e-postbekräftelse när jag postar växterna och  en sms- eller brevavi när brevet finns att hämta (vilket ska ske inom två dagar).

Jag postar söndag-onsdag varje vecka. Även om växterna beräknas vara framme inom två dagar klarar de sig utan problem långt mer än en vecka.

Fraktkostnad

På alla beställningar inom Sverige tillkommer frakt- och expeditonsavgift med 89:-. 

För beställningar inom EU är frakt- och expeditionsavgiften från 139: - till 259:-. För mer detaljer se informationen på engelska.

Garanti

Blommia erbjuder en överlevnadsgaranti för plantor två veckor från leveransdagen.

Det innebär att plantor som inte klarar sig under denna tid så långt som möjligt ersätts med samma eller liknande sort och sänds till dig kostnadsfritt. Förutsättningen är att plantorna hanteras enligt normala skötselråd.

Skulle du misstänka att du fått en felnamnad planta så hör av dig. Blommia har en namnsättningsgaranti som gäller i två månader från leverans. Den innebär att du skickar tillbaka plantan och jag sänder dig en ny utan kostnad (alternativt återbetalar pengarna).

Obs! Man ska inte döma en Streptocarpus alldeles för hårt efter dess första blomning. Det är inte alldeles ovanligt att man blir lite besviken. Färgerna kan vara blekare än man tänkt sig och blommorna enkla istället för dubbla.  Ibland får man ge sig till tåls; det brukar rätta till sig.

Det händer tyvärr ibland att fantasymönstrade Saintpaulior och Streptocarpus-plantor sportar (ändrar färg/mönster) permanent. Det kan jag inte ersätta då det ligger helt utanför min kontroll.

Tänk också på att ljus och odlingsbetingelse inverkar mycket på hur plantor ser ut. 

Reklamation

Meddela mig genast via e-post om någon växt är skadad eller om det blivit något fel i leveransen! I så fall skickar du bara tillbaka plantan direkt. Växterna måste vara tillbakaskickade senast en vecka efter att de skickats från Blommia.se för att reklamation ska kunna göras. Du måste också se till att att plantorna förpackas så de kommer fram oskadda (dvs. förpackade i någon slags kartong, gärna den kartong de levererades i). Du väljer själv om du vill ha något annat planta istället eller pengarna tillbaka.

Ångerrätt

Distansavtalslagen ger rätt att ångra ett köp inom 14 dagar. Detta gäller dock inte levande växter.

Blommia.se - blomsterbutiken med det spännande sortimentet