Priser inkl. moms

Allt om hur du beställer

Att lägga en beställning i nätbutiken är enkelt. Följ bara anvisningarna som kommer efterhand så är det snart fixat.

OBS! I år går det inte att logga in med ditt gamla lösenord. När hemsidan gjordes om under våren 2016 kunde kunduppgifterna tyvärr inte föras över till den nya sidan. Så bli inte orolig när du inte kan logga in, det är bara att skapa nya inloggningsuppgifter. Skulle du få problem skickar du bara ett mejl till info@blommia.se så löser vi det.

Direkt efter att du lagt din beställning kommer du att få en orderbekräftelse till din e-post. Där står när du kan förvänta dig en faktura och leverans.

Om du inte får någon orderbekräftelse måste du höra av dig, då har något blivit fel och det finns en risk att din beställning inte gått igenom.

Betalning

När du lagt en beställning kan du räkna med att få en faktura till din mejl inom två veckor. Ibland händer det att den hamnar i skräpposten, så var noga med att kolla där om den inte dyker upp inom utsagd tid. Fakturan ska sedan betalas till bankgironummer 5844-4563 inom 14 dagar.  Alla beställningar ska förskottsbetalas innan leverans men observera att du alltså aldrig ska betala något innan du fått din faktura. Skulle det vara så att du har problem med att betala i tid och behöver invänta lön etc. är det bara att höra av dig så hittar vi nog en lösning. För sen betalning utan meddelad orsak leder till försenad leverans och att växterna inte längre reserveras åt dig. 

Skulle du ångra din beställning ber jag dig att snarast höra av dig.

Jag har F-skattsedel och alla priser är inklusive moms.

Leverans

Växterna som levereras är välrotade småplantor. Vid vårbeställning ska alla vara möjliga att få i blom under första året. 

t.v. ungefärlig plantstorlek på Streptocarpus, t.h. två små Sinningia-plantor på väg 

Alla växter skickas emballerade utan jord och kruka i stadiga kartonger.

Växterna skickas bara när vädret tillåter och det inte finns någon risk för köldskador. Se preliminärt leveransschema för 2017. Tänk på att tillgången på en del sorter är mycket begränsad och därför snabbt kan sälja slut.  Tidig beställning är att rekommendera för dig som vill ha speciella sorter och inte accepterar reserver. 

Alla försändelser skickas som skrymmande brev (A-post) med PostNord. Det innebär att de kommer direkt hem till din brevlåda, förhoppningsvis dagen efter att de skickats. Det kan också hända att paketet inte går ner i din brevlåda; då får du en avisering och får hämta ut ditt paket dagen efter på ditt postkontor(affär). Jag postar växter söndag-onsdag varje vecka. Ibland tar leveransen längre tid på sig än så än vad man önskar. Det är givetvis inget jag styr över, det är PostNord som ansvarar för leverans och utdelning av brev. Även om det är tråkigt när det händer är det ingen fara för växterna. De klarar sig utan problem en vecka och mer än så om det skulle behövas. 

Fraktkostnad

På alla beställningar inom Sverige tillkommer frakt- och expeditonsavgift med 79:-. 

För beställningar inom EU är frakt- och expeditionsavgiften från 129: - till 229:-. För mer detaljer se informationen på engelska.

Garanti

Blommia erbjuder en överlevnadsgaranti för plantor två veckor från leveransdagen.

Det innebär att plantor som inte klarar sig under denna tid så långt som möjligt ersätts med samma eller liknande sort och sänds till dig kostnadsfritt. Förutsättningen är att plantorna hanteras enligt normala skötselråd.

Skulle du misstänka att du fått en felnamnad planta så hör av dig. Blommia har en namnsättningsgaranti som gäller i två månader från leverans. Den innebär att du skickar tillbaka plantan och jag sänder dig en ny utan kostnad (alternativt återbetalar pengarna).

Obs! Ibland "sportar" plantor och ändrar färg och utseende på blomma. Det händer relativt sällan, men kan inträffa på Saintpaulia och Streptocarpus framför vad gäller sorter med fantasymönster. Jag ersätter inte plantor som sportat då detta ligger helt utanför min kontroll.

Reklamation

Meddela mig genast via e-post om någon växt är skadad eller om det blivit något fel i leveransen! I så fall skickar du bara tillbaka plantan direkt. Växterna måste vara tillbakaskickade senast en vecka efter att de skickats från Blommia.se för att reklamation ska kunna göras. Du måste också se till att att plantorna förpackas så de kommer fram oskadda (dvs. förpackade i någon slags kartong, gärna den kartong de levererades i). Du väljer själv om du vill ha något annat planta istället eller pengarna tillbaka.

Ångerrätt

Distansavtalslagen ger rätt att ångra ett köp inom 14 dagar. Detta gäller dock inte levande växter.

Senast sålda produkter
Saintpaulia 'Rob's Vanilla Trail'
Saintpaulia 'Rob's Vanilla Trail'
89 kr
Episcia cupreata 'Acajou'
Episcia cupreata 'Acajou'
99 kr

Blommia.se - blomsterbutiken med det spännande sortimentet